Přímá barva je "jedinečná" barva, kterou se tiskne konkrétní objekt. Barva tedy nevzniká soutiskem barev CMYK, ale je to již předem namíchaný konkrétní odstín barvy (světle modrá, tmavě červená). Aby byla informace o barvě přenosná mezi producenty (tiskárnami), musí se držet určitého standardu. Tímto standardem je v polygrafii vzorník Pantone.
Důvody pro použití přímých barev:
1/ pro jednoduché tiskoviny - jedná se často klockor kopior sverige o textové brožury, u nichž je jedna barva černá (text). Druhá barva se přidává pro zpestření tiskoviny - použije se pro různé opakující se grafické objekty (titulky, paginaci stránek apod.) Textové brožury se často tisknou na dvoubarvových ofsetových tiskových strojích (dvoubarevkách).
Navýšení finančních nákladů přidáním druhé barvy je malé a většinou se investice do zvýšení estetické hodnoty tiskoviny vyplatí.
2/ daného odstínu nelze jinak docílit - danou barvu nelze získat soutiskem v barevném modelu CMYK (není dosažitelná - leží mimo barevný gamut). Kromě běžných odstínů (např. tmavě modré) to jsou samozřejmě fausse sacoche gucci odstíny speciální - zlatá, stříbrná apod.
3/ estetický faktor - přímá barva se většinou tiskne jako plný odstín, tedy 100%, který vždy vypadá lépe, než odstín tištěný rastrem (motivy tedy nejsou složeny z bodů).
4/ standardizace barvy pro použité materiály a technologie - pokud používáme pro naše tiskoviny různé materiály - papír, samolepicí PVC, plast, kov (a tím pádem i různé technologie), potřebujeme docílit barevné standardizace. Tedy aby se všechny výsledky co nejlépe barevně shodovaly.
5/ pro stanovení základních firemních (korporátních) barev - je běžné pro základní grafické prvky firemní identity vybírat přímé barvy ze standardu Pantone. Stanovíme tím základní pravidla barevnosti např. logotypů apod..